Skillnad mellan versioner av "TTDS/System/Företag"

Från Taxisystem Manual
< TTDS‎ | System
Hoppa till: navigering, sök
(Inställningar för SveFaktura)
(Inställningar för SveFaktura)
 
(3 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 52: Rad 52:
 
Att skicka en SveFaktura utan dessa fält ifyllda, eller felaktigt ifyllda, är därmed samma sak som att ta en pappersfaktura lägga det i ett vitt<br />
 
Att skicka en SveFaktura utan dessa fält ifyllda, eller felaktigt ifyllda, är därmed samma sak som att ta en pappersfaktura lägga det i ett vitt<br />
 
kuvert inte skriva någon mottagaradress eller avsändare, eller fel mottagaradress och fel avsändare, posta brevet och hoppas på det det kommer fram.<br />
 
kuvert inte skriva någon mottagaradress eller avsändare, eller fel mottagaradress och fel avsändare, posta brevet och hoppas på det det kommer fram.<br />
 +
 +
Inställningar för SveFaktura måste också göras under de Kunder som ska ha elektronisk fakturering, läs mer om det under [[TTDS/Kunder#Export SveFaktura| Kunder]].
 +
 +
Inställningar för SveFaktura bör också göras under System->Ekonomi. Fältet '''Faktura referens''' används som Kontaktperson på Svefakturan. Är fältet tomt, kommer det stå '''Okänd Kontakt''' som kontakt person på Svefakturan. Läs mer om det under [[TTDS/System/Ekonomi| System->Ekonomi]].
  
 
== Underbolagshanteraren ==
 
== Underbolagshanteraren ==

Nuvarande version från 13 november 2014 kl. 12.25


Företag

Detta är systeminställningarna för beställningscentralens företagsinställningar, kontaktuppgifter mm.

Överst i dialogen så finns företagsval och spara knappen.
Företagsvalet finns där ifall ert system är inställt för att hantera underbolag, i annat fall är den inaktiverad.
För att byta bolag, ändra till det bolag du vill redigera. Värdena uppdateras till respektive bolag automatiskt.

Efter att inställningarna ändrats så måste dessa sparas genom att klicka på "Spara".

System företag.png

Namn: Företagets namn i kort format, används i bland annat företagsväljaren.
Företag: Företagsnamn
Attention: Eventuell attention, box eller CO adress
Gatuadress: Besöksadress
Postadress: Postnummer och postort
Land: Land
Säte: Styrelsens säte, kommer bland annat på fakturor
Org.nr: Organisationsnummer
Momsreg. nummer: Standardiserat moms registreringsnummer
Telefon: Telefon till företagets växel
Telefon ekonomi: Telefon direkt till företagets ekonomi avdelning
Fax: Företagets faxnummer
Web: Företagets websida
Epost: Epostadress till företagets generella mailbox
Bankkonto #: Bankgiro, bankkonto nummer
Postgiro #: Postgironummer
IBAN #: IBAN nummer
SWIFT #: SWIFT kod

Hantera underbolag öppnar underbolagshanteraren. Se nedan.

Inställningar för SveFaktura

För att kunna använda elektronisk fakturering (med SveFaktura) krävs att följande inställningar är ifyllda:
Namn, Företag, Gatuadress, Postadress, Land, Säte,Org.nr,Telefon ekonomi,Epost,
samt åtminstone ett konto, Bankkonto #, Postgiro # och/eller IBAN # och SWIFT #. Om Momsreg. nummer är tomt
förutsätts momsregistreringsnumret att vara SEtaxibolagetOrgnummer01. I exemplet ovan blir då momsregistreringsnumret : SE123456789001

Det är användarens ansvar att säkerställa att motsvarande inställningar är ifyllda med korrekta värden!
De absolut viktigaste inställningarna är:
taxibolagets organisationsnummer (System->Företag->Org. nr) och kundens organisationsnummer (Kund->Faktura inställningar->Org. nr)
för kunden som ska ha elektronisk fakturering. Är dessa felaktiga är det O M Ö J L I G T att SveFakturan når kunden.

Köparens och säljarens organisationsnummer på en SveFaktura motsvarar mottagarens adress respektive avsändarraderna på ett vanligt fysiskt brev.
Att skicka en SveFaktura utan dessa fält ifyllda, eller felaktigt ifyllda, är därmed samma sak som att ta en pappersfaktura lägga det i ett vitt
kuvert inte skriva någon mottagaradress eller avsändare, eller fel mottagaradress och fel avsändare, posta brevet och hoppas på det det kommer fram.

Inställningar för SveFaktura måste också göras under de Kunder som ska ha elektronisk fakturering, läs mer om det under Kunder.

Inställningar för SveFaktura bör också göras under System->Ekonomi. Fältet Faktura referens används som Kontaktperson på Svefakturan. Är fältet tomt, kommer det stå Okänd Kontakt som kontakt person på Svefakturan. Läs mer om det under System->Ekonomi.

Underbolagshanteraren

Underbolagshanteraren används för att lägga till och ändra i underbolag. Verktyget används främst av företag som ansvarar för många under-entreprenörer där varje sådan grupp har egna tariffuppsättningar, loggor, avtal, m.m.
System företag underbolag.png

Under fliken Underbolag listas huvudbolaget och underbolagen. Knappen:

Ny öppnar ett nytt Underbolag för editering. Underbolaget får nästa nummer i underbolagsserien.

Ändra öppnar ett existerande underbolag för editering.

Avbryt stänger underbolagshanteraren.

Underbolag

När ett underbolag editeras visas Företagsnamn och Företagskod i huvudraden, i grå-markerade fält. Det går alltså inte ändra i fälten. Under Underbolags info finns info för underbolags namn, fullständiga namn och underbolagskod. Underbolagskoden går heller inte att ändra. Företagskod + Underbolagskod används vid installation av generisk MobileMFC, för att identifiera var i bolag-underbolag-hierarkin en bil ska installeras. Tariffer som görs med TariffEditorn märks upp på motsvarande sätt.

Spara Sparar underbolaget. Som en följd av att underbolaget lagts till skapas automatiskt en transportör med samma nr som underbolaget och samma namn. Dessutom uppdateras server-instansen automatiskt utan att den behöver startas om.

Avbryt Stänger underbolaget utan att spara.