Fliken Ekonomi -> Fakturering -> Rättningar

Från Taxisystem Manual
< TTDS‎ | Ekonomi‎ | Fakturering
Version från den 25 mars 2013 kl. 11.18 av Charlie (Felsökning | bidrag) (Beskrivning av fält)

Hoppa till: navigering, sök


Rättningar

Economy corrections.png

Beskrivning av fält


Typ: Väljer den typ av rättningar du vill göra:

- Färdtjänst felaktig transportörsersättning: Jämför transportörsersättning med sista taxameterkvittot.
- Pottresor felaktig transportörsersättning: Kontrollerar pottslinga(styrs av biltypen) mot sista taxameterkvittots totalbelopp.
- Saknade personnummer (Fakturaref): kontrollerar om 10 siffrigt personnummer finns.
- Rätta Stockholms Färdtjänst, interna fel
- Rätta Stockholms Färdtjänst, externa fel
- Visa slingor med pris i underliggande bokning: Visar samtliga slingor där det finns pris i underliggande bokningar.

Kund: Ange för att söka efter bokningar med visst kundnummer
Bil: Ange för att söka efter bokningar med viss bil
Feltext: (Stockholms färdtjänst) Sök i feltexten
Datum: Urval från datum till datum
Göm öresfel:
Visa alla stoppade: (Stockholms färdtjänst) läs mera längre ner
Visa summering: (Stockholms färdtjänst) läs mera längre ner

Knapparna


Sök: Söker enligt det urval som angivits
Rätta: ??
Ändra: Markera rad i listan och klicka ändra för att öppna för redigering, det går också att dubbelklicka på rad
Skriv ut: Skriver ut innehållet i lista
Export: Exporterar innehållet i listan till .csv fil
Kontrollera: (Stockholms färdtjänst) Kör markerade resor i den interna felkontrollen, de som godkänns görs klara för fakturering. Felaktiga märks med de fel som hittats.
#: Visas bara för att man skall undra vad den är till :)



Färdtjänst felaktig transportörsersättning




Pottresor felaktig transportörsersättning




Saknade personnummer (Fakturaref)




Rätta Stockholms Färdtjänst



När du söker visas de resor med stoppinfo som börjar med IntFel (interna fel) eller ExtFel (externa fel), detta gör att du
kan hindra bokningar med fel att visas genom att redigera stoppinfo och ta bort IntFel eller ExtFel.
Genom att bocka i Visa alla stoppade så kommer denna kontroll att ignoreras och samtliga bokningar med fel att visas.

Genom att bocka i visa summering så får du en summering av de fel som finns enligt angiva villkor.
Statistik visas för hur mycket fel som förekommer specificerat per:

- Totala antalet resor och antal fel
- Specificerat per bil, med detta kan man se om viss bil är överrepresenterad
- Specificerat per förare, med detta kan man se om viss förare är överrepresenterad
- Specifikation fel, visar hur mycket att respektive fel som förekommer


Ifall resorna felställts med anledning av att till exempel föraren inte finns, och orsaken är att föraren inte finns upplagd i Tillgångar/Anställda.
Då kan man efter att föraren är upplagd, markera de bokningar som har detta fel och klicka på kontrollera.
Samtliga markerade bokningar kontrolleras då på samma sätt som om man skulle öppnat respektive boknings prisbild och klickat spara/kontrollera.
Det vill säga ett snabbare sätt att kontrollera flera bokningar i ett svep.

Interna fel

Interna fel är resor som fastnar i den interna kontrollen vid fakturering eller om resan kontrollerat med knappen kontrollera. Antingen i bokningens prisbild eller i denna dialog.

Resor som fastnat i den interna kontrollen har ett eller flera fel som måste åtgärdas innan de kan faktureras. Kolumnen fel talar om hur många fel som hittats i resan, exempelvis IntFel: 5 säger att det finns 5 fel. Efter denna text finns felbeskrivningarna i klartext.

Dubbelklicka på en rad för att öppna bokningen, öppna sedan prisbilden och rätta de fel som finns.

Economy corr ftj price.png

Går bokningen igenom felkontrollen så får den status klar för fakturering och eventuella fel tas bort. Detta gör att bokningen kommer med på nästa fakturering.



Externa fel

Externa fel är resor som fakturerats och sedan rapporterats fel av Stockholms Färdtjänst, bokningarna felställs när du läser in svarsfilen du får tillbaka på en uppskickad faktureringsfil.

Dessa resor måste då rättas för de fel enligt de felkoder som finns, beskrivningen av dessa felkoder kan du få från färdtjänsten.

Rättningen görs på samma sätt som för interna fel, det vill säga i bokningens prisbild.


Visa slingor med pris i underliggande bokning