Webb/Administration

Från Taxisystem Manual
< Webb
Version från den 15 mars 2013 kl. 13.23 av Jw (Felsökning | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök

Globala inställningar

Dessa inställningar är i första hand de inställningar som användarna har som standard, som en mall. Senkan man gå in på en specifik användare och ändra dessa inställningar. Läs merom det under (2.2). Men det finns även inställningar för att korrigera allmännainställningar så som vilken mailadress som ska synas vid enwebbokningsbekräftelse.

Det finns flera olika sortersanvändare, det finns de kunder ni har som använder webbokningen, transportörersom använder åkarwebben, förare för förarwebben.

Webbokning, allmänna inställningar

Här ställer ni in allmänna inställningar, som inte har något med ett speciell användare att göra.

Välj färg i bokningen

Denna inställning kommer att sättafärg på bokningen(i bokningslakanet). Samma sätt som du i TTDS -> Bokning-> Bokningar -> *Ny bokning* -> Kolumnen "färg".

Använd Virtuell taxameter om inställt på kund

Detta tittar på inställningen som finns i TTDS -> Kunder -> *kund* ->Faktura inställningar -> Typ. (Gäller enbart om Typ är Virtuell taxameter).Om typen är inställd på andra typer gäller ”Lovat pris / Taxameter” 1.1.3 Använd postadressfilter i hämta och lämna Detta gäller vid webbokningen, det ärförslagen man får upp när man skriver in adresser. Kolumnen är TTDS ->System -> System1 -> Adresser -> ”Postnummerfilter för adresser”.

Om denna inställning inte är aktiv så kommer man få förslag vid webbokningenfrån alla adresser som finns i registret, det innebär adresser från helalandet. 1.1.4 Postnummmer sortering(manuellt, separera med komma) Detta ger fördelen om man har ett väldigt stor område, eller har valt att väljaadressförslag från hela Sverige vid webbbokning, då kan man välja i vilken ordningdessa skall föreslås.

Om punkt 1.1.3. är aktiverat kommer den automatiskt sortera enligt den inställningenom inget anges i 1.1.4. Om punkt 1.1.3. ej är aktiverat och inget är valt i punkt 1.1.4. så kommer densortera efter gatunamn och därefter i postnummer ordning från 1 och uppåt.

Exempel: Du har ej aktiverat punkt1.1.3. utan väljer att visa hela Sverige. Då kan du i 1.1.4 skriva”12,13,14,15” för att ange att i första hand visa Södra Stockholm som förslaginnan resten av Sverige ges som förslag.

Exempel: Om du likt exemplet ovan vill visa Södra Stockholm i första handdärefter resterande adresser av Stockholm innan den ger förslag på ÖvrigaSverige så går det att mata in ”12,13,14,15,1”.


1.1.5 Minsta antal minuters fördröjning innan hämttid förbokning Detta anger hur många minuter iförtid som kunden måste boka för att kunna lägga in en beställning.

Exempel: Om klockan är 12:00 vid bokningstillfället och kunden bokar 12:05medan denna inställning är inställd på 10minuter så kommer kunden ej kunnalägga in en beställning. Däremot om kunden bokar 12:10 så kommer bokningen gåatt lägga in i systemet. 1.1.6 Aktivera tidtabell Denna gör det ej möjligt föranvändaren att lägga bokningar vissa tidpunkter på dygnet samt vissa högtider.För mer information se punkt 1.7 1.1.7 Mailadress att visa som från-adress Anger vilken mailadress som kommeratt visas som skickad ifrån/vilken adress som går att svara till. Om ingenadress anges så kommer den att skickas ifrån ”webbokings@taxisystem.se”. 1.1.8 Dold kopia till (valfri) Om det finns ett intresse att få enkopia av alla bokningsbekräftelser som går iväg så går det att få en dold kopiatill valfri adress. 1.1.9 Visa blognamn i Ämnesrubriken i bekräftelsemailet(Demo taxi) Detta är om du vill visa ”blognamnet”i ämnesrubriken i mailet som går iväg som bekräftelse. Detta är alltidbolagetsnamn. Det står inom parantes vad som kommer att visas just för ertbolag. 1.1.10 Visa kontaktuppgifter i bekräftelsemailet Aktiverar om kontaktuppgifter skallvisas längst ner i mailet, exempelvis: ”Kontakt:Demo bolaget E-post:webb@demobolaget.se Telefon:08 – 123 456” 1.1.11 Kontaktuppgifter -> Namn att visa ibekräftelsemailet Vilket namn som skall visas eftertexten ”Kontakt: ” i exempel på punkt 1.1.10. I det exemplet är det ”Demo bolaget” 1.1.12 Kontaktuppgifter -> Mailadress att visa ibekräftelsemailet Vilket namn som skall visas eftertexten ”E-post: ” i exempel på punkt 1.1.10. I det exemplet är det ”webb@demobolaget.se” 1.1.13 Kontaktuppgifter -> Telefonnummer att visa ibekräftelsemailet Vilket namn som skall visas eftertexten ”Telefon: ” i exempel på punkt 1.1.10. I det exemplet är det ”08 – 123 456”



1.2 Webbokningen, utloggade inställningar Dessainställningar gäller på webbokningen för de användare som inte är inloggade. Vidutloggad bokning kommer kunden automatiskt bli ”Standardkunden”. Standardkundenfinns under TTDS -> System -> System2 -> Presentation -> Kund.

1.2.1 Tillåt anonym bokning(ej inloggad) Om denna inställning ej är aktiveradgår det inte att göra en webbokning om man inte är inloggad. 1.2.2 Tillåt tom lämnadress Om användaren måste fylla ilämnadress eller om det kan vara tomt. Om denna inte är aktiverad går det ejatt spara om man ej fyllt i lämnadress 1.2.3 Visa referens Om man vill öppna upp för att lämnaen referens. 1.2.4 Tvinga referens Om punkt 1.2.3. är aktiverat och manvill tvinga användaren att fylla i en referens. 1.2.5 Visa biltyp Om man vill ge möjlighet att väljabiltyp. (vilka biltyper väljs på punkt 1.2.8). Om denna inte är aktiveradkommer det automatiskt bli den biltyp standardkunden är inställd på. 1.2.6 Visa antal passagerare Om kunden skall kunna välja attpresentera i bokningen hur många passagerare som bokningen gäller 1.2.7 Tvinga aktivt val av antal passagerare Kommer i webbokningsbilden låtafältet passagerare vara tomt, vilket gör att användaren måste aktivt ange hurmånga passagerare som ska åka i bilen. 1.2.8 Biltyper att visa för utloggade kunder. (separeras medkomma) Biltyperna skall skrivas in enligtid-nummer. Id-nummer för respektive biltyp finner du under TTDS -> System-> Systemtabeller -> car_type. När du har sparat dessa så kommer det ävenstå vilka biltyper som är valda under fältet. Du separerar biltyperna med ettkommatecken mellan biltyperna.

Exempel på inskrivning: ”1,2,10”, detta betyder att de biltyper som visas ärbiltyp 1, biltyp 2 samt biltyp 10.

Om punkt 1.2.5 är aktiverad och denna är tom så kommer samtliga biltyper synas! 1.2.9 Begränsa valet av passagerare. Ger användaren en begränsning hurmånga passagerare som får följa med. Exempel inamtning: "0,1,2,3,4,5,6". Betyder att man enbart får bokafrån 0 till 6 passagerare.



1.3 Webbokningen,inloggade inställningar Dessa är deglobalainställningar du kan göra för inloggade kunder. Dessa inställningar gåräven att ställa in på användarnivå. Det betyder att du kan ge inställningarhelt speciella inställningar för en kund som kräver detta.


Om du väljer att inte ställa in en kund efter speciella inställningar ärdet alltså dessa inställningar som gäller.

Punkterna 1.3.16, 1.3.17 & 1.3.18 är allmänna inställningar och kan ejställas in på användarnivå.


1.3.1 Aktivare bokningslista Dettabetyder om användaren har rättighet att se de bokningar som är gjorda påanvändarens kundnummer.


1.3.2 Ignorera stängda tider för bokning Om dettaalternativ är i-klickat så kommer användaren kunna boka trots att det äraktiverat att det enbart går att boka vissa tider på dygnet. Se punkt 1.7 förmer information om att stänga webbokningen vissa tidpunkter.


1.3.3 Avaktivera minsta-tidsfördröjning-funktionalitet förbokning Denna funktion ignorerar punkt 1.1.4 och gör detmöjligt för användaren att göra en direktbokning.


1.3.4 Tillåt att ändra bokningar Omanvändaren har tillåtelse att korrigera / ändra en bokning som ej är utlagdtill bil.


1.3.5 Tillåt att ta bort bokningar Omanvändaren har tillåtelse att ta bort bokningar på det kundnummret som ej ärutlagd på bil.


1.3.6 Tillåt tom lämnadress Om användaren måste fylla ilämnadress eller om det kan vara tomt. Om denna inte är aktiverad går det ejatt spara om man ej fyllt i lämnadress 1.3.7 Visa fakturareferens Omanvändaren skall ha möjlighet att fylla i fakturareferens. 1.3.8 Tvinga fakturareferens Omanvändaren tvingas att fylla i fakturareferens. 1.3.9 Visa beställarreferens Omanvändaren skall ha möjlighet att fylla i beställarreferens. 1.3.10 Tvinga beställarreferens Omanvändaren tvingas att fylla i beställarreferens. 1.3.11 Visa fakturainfo Omanvändaren skall ha möjlighet att fylla i fakturainfo vid bokning 1.3.12 Visa biltyp Om man vill ge möjlighet att väljabiltyp. (vilka biltyper väljs på punkt 1.3.18). Om denna inte är aktiveradkommer det automatiskt bli den biltyp kunden är inställd på.



1.3.13 Visa antal passagerare Om användaren skall kunna välja attpresentera i bokningen hur många passagerare som bokningen gäller


1.3.14 Visa i bokningslista: Utförda men inte fakturerade Omanvändaren skall kunna selektera, i bokningslistan, på utförda men ejfakturerade resor.


1.3.15 Visa i bokningslista: Utförda och fakturerade Omanvändaren skall kunna selektera, i bokningslistan, på utförda och faktureraderesor.


1.3.16 Visa i bokningslista: Bom Omanvändaren skall kunna selektera, i bokningslistan, på resor som är bommade.


1.3.17 Visa i bokningslista: Borttagna resor Omanvändaren skall kunna selektera, i bokningslistan på borttagna resor.


1.3.18 Biltyper att visa för inloggade kunder (Allmäninställning) Biltyperna skall skrivas in enligtid-nummer. Id-nummer för respektive biltyp finner du under TTDS -> System-> Systemtabeller -> car_type. När du har sparat dessa så kommer det ävenstå vilka biltyper som är valda under fältet. Du separerar biltyperna med ettkommatecken mellan biltyperna.

Exempel på inskrivning: ”1,2,10”, detta betyder att de biltyper som visas ärbiltyp 1, biltyp 2 samt biltyp 10.

Om denna inställning ej är aktiverad ochpunkt 1.3.12 är aktiverad så kommer samtliga biltyper att visas.

Den kommer alltid i första hand välja samma biltyp som kunden är inställdpå.


1.3.19 Antal minuterinnan hämttid att tillåta avbokning (Allmän inställning) Denna angerhur många minuter innan hämttid som användaren har möjlighet att avboka / tabort en resa som ej är utlagd. Detta gäller enbart om punkt 1.3.5 är aktiverad.

Om tiden är inom denna tidsmarginal och användaren försöker ta bort resan såkommer ett meddelande upp och meddelar användaren att det inte är möjligt. Takontakt med Beställningscentralen vid avbokning.


1.3.20




1.4 Transportörinställningar Entransportör är alltid kopplad mot en inlagd transportör i systemet. Dessa inställningar gäller för åkarwebben och fungerar likadan som för inloggadekunder på webbokningen.

Dessa är de globala inställningarna, det betyder att det är dessa inställningarsom gäller om du inte ställer in en specifik användare. Då kommer de inställdainställningarna gälla på användaren


1.4.1 Visa bilöversiktsflik Om denna är aktiverad så kommeranvändaren kunna se bilöversikten. Bilöversikten gör det möjligt för användaren/transportören att följa sina bilari realtid.


1.4.2 Tillåt att använda historikfliken Om denna är aktiverad så kommeranvändaren kunna se historik på sina bilar. Det betyder att man kan kontrollerahur en av sina bilar har färdats under en vald period.


1.4.3 Bokningsfliken Detta gör det möjligt att titta på debokningar som är utlagd till transportörens bilar. Det går att välja mellan att se kommande, utförda och alla(både utförda ochkommande


1.4.4 Visa Körpass Här är det möjligt att se intömdakörpass på användarens/transportörens bilar. Dessa gör en bild av körpassetssida samt av de bokningar som finns inom ramen av körpasset.


1.4.5 Tillåt att ändra bokningar Gördet möjligt att under fliken Körpass möjlighet att begära prisändringar påbokningar.


1.4.6 Auktion Om användaren ska ha möjlighet attkunna tinga resor med Auktionsfunktionalitet.


1.4.7 Auktionsövervakare Om användaren ska ha möjlighet attkunna ställa in auktionsinställningar och övervaka en auktion.


1.4.8 Visa statistikfliken Möjlighet att ta ut statistik på sinbilar/förare.


1.4.9 Visa statistik ISA Möjlighet att kolla ISA-Statistik påsina bilar/förare.


1.4.10 Visa lönfliken Om användarens ska ha tillgång att taut en löneberäkning för sina förare



1.4.11 Visa meddelandefliken Om användaren ska kunna semeddelandeflödet till sina bilar samt kunna skicka meddelanden till sina bilar


1.4.12 Visa listor -> personalfliken Om användaren ska kunna se en listamed samtliga chaufförer som varit inloggade på användarens bilar


1.4.13 Visa listor -> bilfliken Om användaren ska kunna se en listamed information om sina bilar


1.4.14 Visa listor -> transportörsfliken Om användaren ska kunna se en listapå samtliga transportörer i bolaget.


1.4.15 Visa Listor -> avräkningsfliken Ger användaren möjlighet att laddaner sina avräkningar via åkarwebben. Notering: I denna avräkning ingår inte stopplistan i avräkningen utan är ettseparat dokument.


1.4.16 Visa listor->Avräknings fliken -> stopplista Ger användaren möjlighet att laddaner sina stopplistor via åkarwebben vilket har skapats vid en skarp avräkning.


Punkt 1.4.15måste vara aktiverad för att kunna se denna punkt.


1.4.17 Visa Listor -> Avräkningsfliken -> preliminäravräkning Gör det möjligt för användaren att seden senaste ”testavräkningen” på sitt åkeri.

Punkt 1.4.15 måste vara aktiverad för att kunna se denna punkt.


1.4.18 Visa Listor -> Avräkningsfliken -> preliminärstopplista Gör det möjligt för användaren att seden senaste ”testavräkningens stopplista” på sitt åkeri.

Punkt 1.4.15 måste vara aktiverad för att kunna se denna punkt.


1.4.19 Visa exportfliken Möjlighet att ta ut förardata för administrationstjänstenTaxigaraget. Möjlighet att ta ut förardata för administrationstjänsten TaxiLön (LDL). Möjlighet attta ut bildata för administrationstjänsten TaxiLön (LDL).


1.4.20 Visa inställningar -> Visa bilinformationsfliken Gör det möjligt för användaren att taut information angående de bilar somär inmatat i systemet under transportörens åker. Denna flik innehåller den här datanfrån systemet: 1.4.20.1 Bilnummer 1.4.20.2 Namn 1.4.20.3 Modell 1.4.20.4 Registreringsnummer 1.4.20.5 Telefon 1.4.20.6 Årsmodell 1.4.20.7 Passagerarbegränsning 1.4.20.8 Registrerad 1.4.20.9 Avräkningsavtal 1.4.20.10 Bränsletyp 1.4.20.11 Startdatum 1.4.20.12 Slutdatum 1.4.20.13 MobileMFC-version 1.4.20.14 TariffCRC-versionsnummer 1.4.20.15 Hemområde 1.4.20.16 Se samtligabiltyper och vilka den valda bilen har aktiverat för biltyper.


1.4.21 Visa Inställningar -> Visa åkarinformationsfliken Gör det möjligt för användaren att tadel av den information angående transportörensom är inmatat i systemet. Denna flik innehåller den här datan från systemet: 1.4.21.1 Åkarnummer 1.4.21.2 Namn 1.4.21.3 Adress attn 1.4.21.4 Gata 1.4.21.5 Postnummer &ort 1.4.21.6 Land 1.4.21.7 Epost 1.4.21.8 Telefon 1.4.21.9 Mobil 1.4.21.10 Fax 1.4.21.11 Bankinfo 1.4.21.12 Orgnr 1.4.21.13 Bankinfo 1.4.21.14 Referens 1.4.21.15 Startdatum 1.4.21.16 Slutdatum 1.4.21.17 Avräkningsavtal


1.4.22 Visa Inställningar -> Ändra lösenord Möjlighet för användaren att ändralösenord.



1.4.23 Generella inställningar Dessa inställningar går ej att ställa in på användarnivå utan gäller generelltför alla transportörer. 1.4.24 Bokningsfliken 1.4.24.1 Visadatumkolum(*) Visar datum för respektive bokning 1.4.24.2 Visa länk(pådatum) för bokningsdetaljer på separat sida* Ger transprtörern möjlighet att gå in påseparat sida för att se ännu mer detaljer om bokningen 1.4.24.3 Visabokningsnummer* Visar bokningsnummer för respektive bokning. 1.4.24.4 Visa biltyp* Visar biltyp för respektive bokning. 1.4.24.5 Visaresenärsnamn* Visar resenärsnamn för respektive bokning. 1.4.24.6 Visabeställarreferens* Visar beställareferens för respektive bokning. 1.4.24.7 Visaupphämtningsadress* Visar upphämtningsadress för respektive bokning. 1.4.24.8 Visadestinationsadress* Visar destinationsadress för respektive bokning. 1.4.24.9 Visa bilnr* Visar vilken bil som kört bokningen 1.4.24.10 Visa pris* Visar nuvarande pris på bokningen 1.4.24.11 Aktiveramöjligheten att söka kundnummer på namnsökfältet(K=xxx) Ger transportören möjlighet att söka påkundnummer. Exempel 1: Söker på "K=100" kommer söka fram bokningar på kundnr 100 Exempel 2: Söker på "Joahn" kommer söka resenärsnamn"Joahn" Resenärsnamn och kundnr sökning går ej att kombineras.


1.4.24.12 Dessa tre ärbäst kombinerad tillsammans: 1.4.24.12.1 Visa slingtecken Visar ett slingtecken för bokningen längst till vänster.

  • betyder första i slingan.

L betyder tillhör samma i slingan som ovan 1.4.24.12.2 Visaslingavskiljare(svart linje) Skiljer respektive slinga/enskild bokning med ett svart sträck. 1.4.24.12.3 Sortera med arrayså slingorna sitter ihop Om denna inte är aktiverad så kommer bokningarna komma i beställd hämttid-datumordning




1.5 Förarinställningar En förareär alltid kopplad mot en inlagd anställd i systemet (TTDS -> Tillgångar -> Anställda).

Dessa inställningar gäller för förarwebben och fungerar likadan som förinloggade kunder på webbokningen.

Dessa är de globala inställningarna, det betyder att det är dessa inställningarsom gäller om du inte ställer in en specifik användare. Då kommer de inställdainställningarna gälla på användaren 1.5.1 Visa körpass Gerchauffören möjlighet att titta på de körpass som han har utfört och tömt in.Chauffören kan jämföra körpasset mot systemets data. 1.5.2 Tillåt attbegära ändringar Tillåterchauffören begära prisförändringar på sina körpass


1.5.3 Visa statistik Pågåendeutveckling


1.5.4 Ändra lösenord Geranvändaren möjlighet att ändra på sitt lösenord.



1.6 Admins Dessa inställningar är framförallt en överblick på de funktioner somfinns för en användare. De globala inställningarna går ej att korrigera.

Detta är på grund av att en administratör ska inte kunna ställa bolaget i lås såatt man exempelvis slå av all funktionalitet för alla webadministratörer.

Om man vill begränsa en administratör bör man göra detta på användarnivå.


1.6.1 Visa inställningsfliken Geradministratören möjlighet att ändra de allmänna och globala inställningarna förbolaget.

1.6.2 Visa Begärda ändringar fliken Möjlighetatt behandla Begärda ändringar av transportörer och förare.

1.6.3 Visa användarlistafliken Möjlighetatt se samtliga webbanvändare som finns upplagda. Samt kunna se inställningarpå respektive användare.


1.6.4 Ändra skapa användare Kunna redigerainställningar på skapade användare.


1.6.5 Skapa användare Möjligt föradministratören att skapa en ny användare

1.6.6 Visa Auktionsinställningarfliken SeAuktionsmanualen 1.6.7 VisaAuktionsövervakarefliken Se Auktionsmanualen



1.7 Webbokning, Tidtabell För att använda tidtabellen måste punkt 1.1.5 vara aktiverad, det krävsäven att den punkten ska vara aktiverad för att kunna väljas i listan.

Denna tidtabell gör det möjligt att stänga av webbokningen för respektive timmepå dygnet i veckan. Om en kryssruta är i kryssad betyder det att det går braför användarna att boka denna tid. Om den ej är i kryssad betyder det att detinte är möjligt att boka den timmen.

Exempel om samtliga kryssrutor är i kryssad förutom ”måndag 00” (den förstatill vänster, högst upp i tabellmatrisen). Betyder det att det går bra att bokasamtliga tider förutom Måndagar från klockan 00:00 till klockan 00:59.


1.7.1 ”Alltid” Om denna är i kryssas vid sparning så kommer samtliga timmar attaktiveras(kryssas i).


1.7.2 ”Stängd Julafton (24/12 00:00 - 23:59)” Detta betyder att Julafton mellan 00:00 och 23:59går det ej att boka via webbokningen, denna inställningen går övertidstabellen. Det betyder att är denna inställning aktiv och samtliga timmar ikryssade i tidsmatrisen så kommer det fortfarande inte att gå att boka påjulafton


1.7.3 ”Stängd Nyårsafton (31/12 00:00 - 1/1 06:00)” Dennainställning är precis som punkt 1.7.2 men gäller från Nyårsafton(31/12) klockan00:00 till Nyårsdagen(1/1) klockan 06:00


1.7.4 ”Stängd Midsommarafton(Fredag 00:00 - Lördag 06:00 mellan 20-26 Juni)” Denna inställning är precis som punkt 1.7.2 mengäller från midsommarafton klockan 00:00 till midsommardagen klockan 06:00.

Midsommardagen, infaller i Sverige alltid på en lördag 20 juni–26 juni. Midsommarafton är dagen före midsommardagen och infaller därav på en fredag 19juni-25 juni).


1.7.5 ”Bokning tillgängligmellan” Denna visar en tydligare överblick om närwebbokningen är öppen.


2. Användare 2.1. Användarlista Här kan du se en lista på alla webbanvändare somfinns. Du kan filtrera på användartyp, nr, användarnamn, namn & signatur. Du kan även sortera på alla dessa kolumner

2.2. Ändrainställningar på en användare Administratörenkan välja en användare i användarlistan och redigera denna användare. Där gårdet att inaktivera, ändra namn, lösenord samt korrigera inställningar.

Vid ändring frånglobala inställningar till användarinställt så måste du spara efter du klickatur den globalainställnings-inställningen, därefter kan du korrigera enanvändare med egna inställningar, glöm inte att spara igen efter du har gjortdessa ändringar.

När globalainställningar äraktiverade kommer dessa inställningar att visas nedanför.

2.3. Skapaanvändare Du kanskapa en användare väldigt enkelt. Du börjar med att välja vilken typ avanvändare du ska skapa; kund(webbokning), transportör(åkarwebben),förare(förarwebben).

Därefter väljer du vilket kundnummer/transportörnummer/förarnummer dennaanvändare ska vara kopplad till. Därefter fyller du i namn, signatur, lösenord.

Efter det kommer du slusas till användarens inställningssida (punkt 6.2), därkan du ställa in om användaren ska ha några andra inställningar än de globala.

3. BegärdaÄndringar Denna sidavisar de begärda ändringar som är gjorda inom vald period. Där kan du godkännaeller neka dessa.

Om du godkänner en ny summa så kommer systemetautomatiskt uppdateras med den nya siffran.


4. Auktionsinställningar Se auktionsmanual.


5. Auktionsövervakare Se auktionsmanual.