Fliken Ekonomi -> Fördela

Från Taxisystem Manual
Hoppa till: navigering, sök


Fördela

Economy distribute.png

Fördela används framförallt vid skolresor/samhällsbetalda resor där varje resa ska stå för en andel av hela taxameterbeloppet. Under | Kunder -> Faktura inställningar finns en inställning, "fördela". Denna gör att under denna flik söker på en period utan att ange ett kundnr kommer samtliga slingor som innehåller resenärer på kunder med fördelainställningen ibockad.


Om man väljer sök så kommer den nu ta med samtliga slingor med resenärer som ligger på kundnummer med fördela, dessa bör inte blandas i samma slinga.
Fordela oversikt.png
Då kommer du få upp en lista, i och med att denna bild angavs med status alla så ser man en rad som är grön, denna är redan fördelad sedan tidigare. Om man väljer fördela kommer denna inte fördelas automatiskt igen.


När du trycker fördela kommer den automatiskt fördela alla bokningar.
Fordela process.png


Fördelat:
Fordela fordelat oversikt.png

Mismatch


Enligt översikten ovan så blev vissa rader röda, det betyder att den inte gick fördela av olika anledningar.
Fordela km mismatch.png
Att denna inte kunde fördelas beror på att man inte startat samtliga resenärer och avslutat dessa logiskt. Här kan man då ändra km in och ut för att korrigera till en korrekt fördelning.


Fordela price missmatch.png
Här tror systemet att det är något fel på fördelningen, detta stämmer ibland och ibland inte. Ofta när det blir fel blir det fantasisummor som sätter sig i fördelningen.

No missmatch

Det går att klicka i denna funktion längst upp innan man trycker på fördela, då kommer den fördela samtliga slingor även om datorn föreslår det som fel.

Felkoder

Följande felkoder och felmeddelanden är möjliga:

  • "Split price error 1000: All trips are not finnished"

Det går inte fördela pris i en slinga där bokningarna inte är avslutade.

  • "Split price error 1001: Tariff is missing"

Det går inte fördela pris i en slinga där någon bokning saknar tariff. Om slinghuvudet har KONTANT KUND som kund och den kunden är default kund (kunden under System2->Kund), undersök om default kunden har en tariff satt, om så inte är fallet kontakta support.

  • "Split price error 1002: No trip data found"

Det finns inga kvitton för slingans bokningar. Se till att tömma först.

  • "Split price error 1003: Illegal start or end km."

Se ovan.

  • "Split price error 1004: Price mismatch.

Se ovan.